Narozen: 3. února 1898.\ Úmrtí: 11. května 1976.\ Známá díla: židle Paimio, stolička Stool 60, závěsné svítidlo Golden Bell A330S a závěsné svítidlo Hand Grenade A110.\ Vzdělání: Architektura na Helsinské technické univerzitě.
Hugo Alvar Henrik Aalto je bezpochyby jedním z největších finských designérů všech dob. Nejvíce ho proslavila Aaltova váza a jeho nábytek z březového dřeva, včetně stoličky 60 - klasiky, která byla nesčetněkrát kopírována. Stejně jako mnoho architektů jeho doby uměl Alto mnohem víc než jen navrhovat domy. Pro něj bylo důležité, aby budova působila jako celek. Začal navrhovat nábytek a osvětlení, které ladily s jeho architektonickým stylem - a to s velkým úspěchem.
Největší inspirací pro osvětlení mu byly sluneční paprsky a účinky slunečního světla. Příroda byla pro Alvara Alta obecně velkým zdrojem inspirace, což je patrné v jeho architektuře a designu. Stejně jako jeho nábytek, i jeho lampy získaly status klasiky. Jeho nadčasové návrhy jsou známé zejména díky funkčnímu přístupu, který byl často výchozím bodem, když se pouštěl do nového projektu.
Alvar Aalto, syn Selmy Matildy a Johana Henrika Aaltových, se narodil v roce 1898 ve finském Kuortane. Když mu bylo pět let, přestěhovala se jeho rodina do středního Finska, kde v 18 letech dokončil základní vzdělání. Poté se učil kreslit u místního umělce Jonase Heisky a pokračoval ve studiu architektury na Technické univerzitě v Helsinkách.
Během studií postavil svou první architektonickou stavbu - dům pro své rodiče v Alajärvi. Ve stejném období poprvé vycestoval do zahraničí přes Stockholm do Göteborgu, kde spolupracoval s architektem Arvidem Bjerkem. Později se vrátil do Jyväskylä, kde si otevřel architektonickou kancelář, která měla velký úspěch při stavbě několika malých rodinných domů.
Vzhledem k rostoucímu pracovnímu vytížení Aalto v roce 1933 přestěhoval svou kancelář do Helsinek, kde si vybudoval společnou kancelář. V roce 1924 se Alvar oženil s mladou architektkou Aino, která pracovala v jeho kanceláři. Na svatební cestu se vydali do Itálie, kde navštívili Benátky a Florencii. Italská architektura na Alvara Aalta udělala velký dojem - zejména malé venkovské kostelíky. To se odráží v jeho pozdní architektuře s asymetrickou strukturou, čistými bílými stěnami a rustikálním charakterem.
Vzhledem k Aaltově zaměření na celistvost prostoru pro něj bylo navrhování nábytku, bytových doplňků a osvětlení pro jeho stavby velmi přirozené. Moderní kovové židle se mu příliš nelíbily a hledal materiál, který by židle učinil pohodlnějšími. Řešením bylo tvarované dřevo, kterým je společnost Aaltos známá dodnes. Ve 30. letech 20. století vynalezl výrobní metodu, která umožnila ohýbat a spojovat dřevo. Při řešení složitých problémů experimentoval s organickými tvary. Například židle Paimio, která podle Alvara měla sklon, jenž usnadňoval dýchání pacientů s tuberkulózou.
Jeho nábytek byl vystavován v Londýně a Miláně, kde se mu dostalo velké pozornosti. Spolu s úspěchem přišla i velká poptávka po jeho nábytku, ale on neměl zájem obchodovat a všechny žádosti odmítal. Zástupce jeho továrny na nábytek v Anglii se spojil s Alvarovým dobrým přítelem Nielsem-Gustavem Hahlem. Ve spolupráci s Marií Gullichsenovou chtěli uspokojit poptávku po nábytku.
Finskou společnost Artek proto v roce 1935 založili sám Alvar Aalto, jeho žena Aino Aalto, Nils-Gustav Hahl a Marie Gullichsenová. Jejich posláním bylo "prodávat nábytek a propagovat moderní bydlení prostřednictvím výstav a dalších vzdělávacích prostředků". To byl začátek společnosti Artek, která dnes prodává nábytek, bytové doplňky a osvětlení.