PH LAMPY


Umělec se světlem

Přechod jasu z obrazovky na obrazovku se také zdá být harmonický. Velikost obrazovek a jejich umístění byly určeny potřebou omezit oslnění, umístěním světla a požadavky na rozložení světla.

Od začátku bylo zřejmé, že koncept je velmi flexibilní. Svítidla byla k dispozici nejen v mnoha různých velikostech, ale také s různými povrchovými úpravami spodní strany - buď s bílým lakovaným povrchem, postříbřeným nebo pozlaceným povrchem.

Tyto různé spodní strany sloužily k dosažení různých možností osvětlení.

Na obrázku jsou dvě stolní lampy PH z mosazi a opálového skla ve dvou různých velikostech stojící vedle sebe.

Poul Henningsen

Poul Henningsen si představoval, že návštěvníci restaurace budou chtít, aby světlo bylo teplé a útulné, a proto použijí pozlacený povrch, na rozdíl od nemocnice nebo zubařské ordinace, kde se použije bílý lakovaný povrch.

Všechna první svítidla byla vyrobena s kovovými stínidly, ale Poul Henningsen chtěl vyrobit také variantu svítidla, která by vykazovala oblouk rozložení světla s menším množstvím světla směrem dolů. Výsledkem byla zástěna z opálového skla s pískovanou spodní stranou.\ Skleněné zástěny umožňovaly, aby 12 % světla pronikalo dovnitř a přispívalo k celkovému osvětlení místnosti, zatímco většina světla se stále odrážela směrem ven a dolů od matné spodní strany zástěn.

Stejné principy, kterými se řídila matná kovová plátna, platily i pro tuto novou formu materiálu plátna.

Přečtěte si více o Poulu Henningsenovi a prohlédněte si jeho četné lampy.


PH lampy - nesmrtelná klasika

Tato kombinace byla dobrá, když bylo svítidlo zavěšeno vysoko, ale když byly závěsy zavěšeny nízko, byla vhodnější kombinace s velkým horním stínidlem a následně menším středním a spodním stínidlem.

Tak se zrodily PH 2/1 a 3/2. Stínidlový systém PH 3 začal jako závěsné řešení, ale brzy bylo svítidlo dále vyvinuto jako stolní, podlahové, nástěnné a několik větších závěsných verzí.

Díky používání různých velikostí, materiálů, povrchů, barev a světelných zdrojů vznikly v průběhu let tisíce variant.


Svítidla PH

Svítidla PH byla navržena jako racionální osvětlovací systém, u kterého lze na základě návrhu kombinovat velikost stínidel, jejich materiály a povrchy.

Každé velikosti horní obrazovky odpovídá sada prostřední a spodní obrazovky, takže poměr mezi obrazovkami byl zhruba 3:2:1. Od samého počátku byl jedním ze základních modelů PH 5/5.

První číslice udávala průměr horního síta a číslice za lomítkem označovala, že se pro tento konkrétní typ horního síta narodilo střední a spodní síto.

To znamená, že model 5/5 měl horní obrazovku o průměru 50 cm, střední obrazovku o průměru 31 cm a spodní obrazovku o průměru 16,5 cm.


Svítidla se třemi obrazovkami

Před výrobou svítidel 3-shade luminaires spolupracovali Poul Henningsen a Louis Poulsen Lighting na návrhu svítidel pro dánský pavilon na světové výstavě Expo v Paříži v roce 1925.

Už když Poul Henningsen navrhoval svítidla pro světovou výstavu Expo, pohrával si s myšlenkou, že by logaritmická spirála mohla být vhodným základem pro nový design stínidel.

Kombinace rozptýleného odrazu a logaritmicky zakřiveného stínidla umožnila Poulu Henningsenovi kontrolovat oslnění a zastínění svítidla, protože každé stínidlo stejně snižuje množství vyzařovaného světla vzhledem ke své vzdálenosti od světelného zdroje.

Tento obrázek ukazuje klasické bílé závěsné světlo PH z kovu.

PH 3-2½ stahovák

PH 3-2½ sloupek je členem rodiny svítidel PH 3-shade a princip svítidel PH 3-shade byl položen během několika hektických měsíců v zimě 1925-1926 na výstavě ve Foru v Kodani.

Poul Henningsen o svých nových svítidlech v roce 1926 řekl: "Skutečnou inovací svítidel PH je výroba světla, které neoslňuje a je zároveň úsporné. Vytvořit neoslňující svítidlo (nepřímé a vysoce stíněné světlo) je docela snadné, pokud necháte část světla přijít nazmar, a je poměrně snadné vytvořit vysoce účinná svítidla, pokud ignorujete skutečnost, že jsou extrémně dráždivá pro oči (silný odraz atd.), ale vytvořit světlo, které je zároveň úsporné a neoslňuje, je umění."