GUBI - Návrháři

NÁVRHÁŘI Z GUBI

Dánsko je světově proslulé svým dlouhým a působivým designovým dědictvím, kde se dokázal prosadit i designový dům GUBI. Samozřejmě to nešlo snadno a samo, protože od roku 1967 spolupracují s uznávanými designéry i začínajícími talenty z celého světa, což vede k pečlivě vybranému sortimentu vynikajícího a vysoce kvalitního nábytku. Společnost GUBI založili v roce 1967 rodiče současného majitele a generálního ředitele Jacoba Gubiho se zaměřením na výrobu vlastního designového nábytku. Dnes je však společnost uznávána za navrhování, vytváření a uvádění na trh jedinečného nábytku, svítidel a bytových doplňků, které přitahují pozornost po celém světě. Kousky značky GUBI dokážou vyvolat emoce a vyprávět smysluplné příběhy, díky nimž se různé designy zdají být nadčasové a okouzlující. Společnost GUBI spojuje zapomenuté ikony designu z minulosti se současnou klasikou a vytváří vizionářskou kolekci, která ztělesňuje 100 let historie a prodává se po celém světě. V průběhu let se Jacobu Gubimu podařilo udržet tvůrčí vizi společnosti prostřednictvím četných spoluprací s národními i mezinárodními designéry, kteří společně vytvořili a vyrobili řadu estetických, funkčních, odolných a v neposlední řadě jedinečných návrhů.


Mads Caprani

Dánský designér svítidel Mads Caprani zahájil svou designérskou dráhu ve společnosti Louis Poulsen, kde využili jeho technických dovedností elektroinženýra. Na této pozici spolupracoval s řadou talentovaných a významných designérů, mezi něž patřili například Arne Jacobsen, Poul Henningsen a Verner Panton. Kontakt s těmito vizionáři podnítil v Capranim zájem o design, který stál na počátku jeho velké firmy na výrobu svítidel, jež zaznamenala velký celosvětový úspěch.

V roce 1967 koupil otec Madse Capraniho, Micheli Caprani, továrnu na výrobu svítidel Rotaflex, do které Mads Caprani nastoupil o deset let později s jasnou ambicí prosadit se svými plisovanými stínidly, která byla na svou dobu velmi neobvyklá, ale rychle se stala oblíbenými mezi zákazníky. V roce 1979 Caprani sám převzal společnost po svém otci a změnil její název na Caprani Light, čímž se z malé dánské společnosti stala velká světová firma s pobočkami po celé Evropě, v Chicagu a Wisconsinu v USA. S touto generační obměnou se i on sám zaměřil z pouhých stínidel na navrhování celých svítidel, nejprve ze dřeva, poté začal zkoumat další přírodní materiály, jako je kov a kámen.

Ze všech Capraniho svítidel je to bezpochyby stojací lampa Timberline, která naplnila všechny jeho ambice v oblasti designu svítidel a zajistila jeho odkaz. Lampa Timberline je jedinečný a pozoruhodný design s nadčasovou a klasickou estetikou, díky které se okamžitě stala bestsellerem a stala se známou jako "lampa Caprani" po celém světě. Caprani zemřel v roce 2014 ve věku 72 let poté, co uskutečnil svůj sen vybudovat jednu z největších světových značek osvětlení. Tím však jeho příběh rozhodně neskončil. Capraniho návrhy svítidel byly znovu objeveny, a přestože jeho společnost již nevyvíjí činnost, zájem o Capraniho návrhy nebyl nikdy větší. Proto je pro světoznámou značku svítidel GUBI velkým potěšením spolupracovat s rodinou Madse Capraniho na navrácení jeho ikonických lamp, aby si jeho fanoušci po celém světě mohli opět rozsvítit své životy a domovy. V tomto kontextu zažívá renesanci i ikonická lampa 'Caprani', která je znovu uvedena na trh v podobě stojací lampy Timberline v nádherné kombinaci bílého plastu, břízy a dubového dřeva.

Bill Curry

Americký designér Bill Curry dokázal v 60. a 70. letech 20. století zachytit ducha doby těchto desetiletí svými ikonickými návrhy lamp, které odrážely jeho nádherné okolí a které byly přetvořeny do jednoduchých a inteligentních nápadů s jasným vizuálním vyprávěním. Kromě toho Curryho multidisciplinární vzdělání a kontakt s nejmodernějším vývojem v oblasti elektroniky a inženýrství leteckých a kosmických systémů mu poskytly zkušenosti a sebedůvěru, aby se pustil do průmyslového designu a následně v roce 1962 založil vlastní nábytkářskou společnost Design Line Inc.

Curry vyvinul novou normu pro osvětlení, která zahrnovala kus, který spojoval stojan, žárovku a stínidlo do jednoho organického tvaru. Zasloužil se také o vývoj prvního tvaru lampy "total look", která se obejde bez tradičního konceptu "patice-žárovka" a místo toho hravým a nezávislým způsobem zkoumá odkrytou žárovku. Z tohoto konceptu vychází i jeden z jeho nejikoničtějších návrhů. Lampa Stemlite se vyznačuje štíhlým rámem a nadměrným stínidlem z opálového skla, což vytváří harmonický, nadčasový a klasický vzhled, který vydrží po celé generace. Série byla vyvinuta s několika modely v různých barvách a materiálech, které se vyznačují jednoduchou kombinací. Tento "totální vzhled" se stal okamžitým hitem a vynesl jeho sérii cenu časopisu Industrial Design za "nejlepší svítidla roku", přičemž americké ministerstvo obchodu předvedlo kolekci Stemlite v Sovětském svazu, Jugoslávii a Iráku jako dokonalý příklad amerického designu. Po získání více než 50 národních cen za design byl Curry v roce 1969, jen několik let před svou smrtí ve věku 43 let, označen za jednoho z předních kalifornských designérů. Jeho designový odkaz žije dodnes jako jeden z průkopníků amerického vesmírného designu.

Kromě své ikonické série Stemlite stihl Curry krátce před svou smrtí navrhnout také vynikající přenosnou stolní lampu Obello, což znamená, že ji vlastně nikdy neviděl ve výrobě ani ji nepojmenoval. Obello je inspirováno atomovým věkem, vesmírnými závody a popkulturou, která definovala Los Angeles v 70. letech 20. století a která se promítla do vizuální podoby lampy. Tato lampa Obello je ikonickým designem kosmického věku, který slouží jako výrazný prvek v interiéru i exteriéru a zároveň jako funkční zdroj osvětlení.


Bonderup & Thorup

V roce 1969 absolvovali architekti Claus Bonderup a Torsten Thorup na Královské dánské akademii výtvarných umění a začali pracovat pro dánského architekta Henninga Larsena v Kodani. Od té doby začala spolupráce obou architektů, která trvala většinu jejich kariéry a vyústila v řadu vynikajících návrhů.

Díla Thorupa a Bonderupa se vyznačují poctivou a klasickou jednoduchostí s důrazem na detail a kvalitu, což je patrné zejména u Semi z roku 1968. Ale až v 80. letech získal tehdy nejprodávanější dánský design celosvětové uznání a kultovní status, díky němuž se stal oblíbeným v mnoha různých interiérech po celém světě.

Závěsné svítidlo Semi má klasický a jedinečný design s výrazným zakřiveným stínidlem ze smaltovaného kovu, které poskytuje rozptýlené, příjemné a kuželovité světlo, takže je ideální nad jídelní stůl nebo do kuchyně. Díky lehkosti tvaru, jedinečnému, nadčasovému designu a různým barvám a velikostem, v nichž je k dispozici, je závěsné svítidlo Semi velmi univerzálním designem, který se dokonale hodí do všech druhů prostředí v soukromých i veřejných prostorách.

Corsini & Millet

Barba Corsini byl přední funkcionalistický architekt, který získal řadu mezinárodních ocenění za své návrhy budovy La Pedrera v Barceloně. Corsini se výrazně inspiroval německým architektem Miesem van der Rohe a americkým architektem Frankem Lloydem Wrightem. Osobní styl španělského architekta lze výstižně charakterizovat jako "silnou jednoduchost", kterou jasně reprezentuje i jeho kolekce Pedrera.

Talentovaný architekt Joaquim Ruiz Millet založil v roce 1989 v Barceloně galerii Galeria H20, kde působil jako majitel, kulturní agitátor, kurátor výstav a editor knih a designových objektů. V roce 1991, kdy probíhala renovace La Pedrery, objevil krásu nádherné stojací lampy PD2, jejímuž vyhození zabránil. Ruiz Millet chtěl Corsiniho díla zachránit a učinit je známějšími a přístupnějšími veřejnosti. Tím začala jeho spolupráce s Corsinim na obnovení původních návrhů, které kdysi vytvořil pro La Pedrera.

Gabriella Crespi

Italská návrhářka a umělkyně Gabriella Crepsi by se v roce 2022 dožila 100 let, což společnost GUBI připomíná uvedením kolekce Bohemian 72 do výroby 50 let po jejím prvním představení. Během své výjimečné kariéry ve světě designu dokázala bez námahy přecházet mezi evropskou smetánkou a hollywoodskou smetánkou, kde se díky svému nepopiratelnému půvabu a sofistikovanosti stala múzou návrháře Valentina a do svého společenského kruhu přivedla Audrey Hepburnovou, Gianniho Versaceho a Huberta de Givenchyho. Crespiho estetika se vyznačovala dualitou mezi modernistickou funkčností a barokem a přechodem mezi čistými liniemi a smyslnými křivkami.

Bohemian 72 je elegantní, flexibilní a rafinovaná ratanová kolekce, která odráží Crespiho fascinaci sochařskými formami a jeho zájem o východní kultury. Za jejího života byly tyto exkluzivní kousky vyráběny pouze pro soukromé zákazníky, ale dnes, 50 let po jejich prvním představení, GUBI pracuje s jejími původními kresbami a poprvé uvádí tuto výjimečnou kolekci do života. Kolekce zahrnuje křeslo, třímístnou pohovku, taburet a stojací lampu - tuto jedinečnou stojací lampu najdete zde.


Louis Weisdorf

Mezi nejvlivnější a nejznámější dánské architekty a průmyslové designéry patří přirozeně Louis Weisdorf. Weisdorf sám sebe označoval za specialistu na všestrannost, což výstižně vystihuje jeho fenomenální a pozoruhodnou kariéru, která zahrnovala spolupráci se zahradami Tivoli v Kodani, úspěšnou architektonickou firmu a řadu výjimečných návrhů, včetně Multi-Lite a přívěsků Turbo - a dnes jsou některé z jeho návrhů světově proslulé a velmi vyhledávané jako sběratelské předměty.

Robert Dudley Best

Kromě toho, že byl dědicem největšího světového výrobce svítidel Best & Lloyd, byl Robert Dudley Best také vášnivým nadšencem designu, který se zajímal o překonávání bariér mezi průmyslovými a uměleckými přednostmi, což byl zájem, který sdílel i jeho přítel Walter Gropius. Walter Gropius byl také zakladatelem hnutí Bauhaus, které svými přísnými, čistými liniemi a stylem, jímž byl Dudley Best silně ovlivněn, vzalo Evropu útokem. V tomto období také vznikly první nákresy ikonického designu Bestlite.

Space Copenhagen

Signe Bindslev Henriksen a Peter Brundgaard Rützou založili v roce 2005 designérské studio Space Copenhagen, které vytváří nábytek, svítidla, rafinované objekty a umělecké instalace i dekorativní umění pro soukromé domy, hotely a restaurace po celém světě. Ambicí designérské dvojice je vytvářet nové způsoby vyvažování protikladů a vytváření kontrastů, včetně klasického s moderním, industriálního s organickým, sochařského s minimalistickým a světla se stínem.


Gio Ponti

Italský architekt, designér a editor Gio Ponti je považován za jednoho z nejvlivnějších vizionářů 20. století. Během své kariéry Ponti navrhl celou řadu nábytku a výrobků, od skříní, lamp a židlí až po keramiku, skleněné objekty a zrcadla. Postavil také budovy včetně ikonického mrakodrapu Pirelli Tower v Miláně a Denver Art Museum, které bylo postaveno ve 14 zemích. Prostřednictvím svého vlastního časopisu Domus propagoval zvědavost a otevřenost vůči inovativnímu designu.

Pontiho návrhy byly silně ovlivněny heslem "la dolce vita", které lidem umožňovalo obklopit se dobrým designem, aby si mohli lépe užívat života naplno. Živý italský životní styl se zřetelně odráží v jeho portfoliu, které je inspirací pro umělce a designéry i v budoucnosti. Mnoho jeho návrhů si dnes pořizují zdatní sběratelé, kteří chtějí do svých interiérů vnést nádech italské estetiky a nenucené elegance.

K jeho vynikajícímu sortimentu patří zrcadla F. A. 33, původně navržená v roce 1933 pro nejvýznamnějšího výrobce svítidel, skla a zrcadel té doby, společnost FontanaArte, kterou Ponti a Pietro Chiesa založili o několik let dříve. F. A. Zrcadlo 33 má mírně zakřivený tvar a ikonický a nadčasový vzhled, který dodá každému interiéru jemný a elegantní nádech.

Jacques Adnet

Francouzský architekt a modernista ve stylu art deco Jacques Adnet byl ikonou francouzského modernismu. V roce 1925 byl na Salonu d'Automne a Les Expositions des Arts Decoratifs oceněn jako jeden z nejslibnějších mladých designérů a dodnes patří k nejuznávanějším francouzským designérům, jejichž trvalé a inovativní práce jsou stále velmi žádané. Během své kariéry byl Adnet vždy jedním z prvních umělců, kteří vyjadřovali nové trendy, a byl také jedním z prvních designérů, kteří kombinovali kůži a sklo ve struktuře a dekoru nábytku - což je i případ jeho zrcadel Adnet.

V roce 1950 navázal Jacques Adnet spolupráci se slavným francouzským módním domem, pro který vyvinul řadu nenápadného, ale pozoruhodného nábytku a bytových doplňků potažených kůží. Navrhl elegantní a výrazné kulaté kožené zrcadlo s nádhernými detaily, díky nimž je v interiéru obzvláště poutavé a dekorativní. Kromě jedinečných detailů z kůže a leštěné mosazi je zrcadlo Adnet k dispozici v různých velikostech a čtvercových i kruhových tvarech, které dodávají chodbě, ložnici nebo koupelně, kde působí velmi dekorativně, sochařský nádech a nadčasovost.

Mathieu Matégot

Mathieu Matégot byl všestranný, nezávislý a samouk, maďarský designér, architekt a umělec, který strávil většinu svého života v Paříži, kde se usadil v roce 1931 po absolvování budapešťské školy umění a architektury. V roce 1939 se dobrovolně přihlásil do francouzské armády, poté byl vězněn v Německu až do svého útěku v roce 1944. Válečné zajetí bylo pro Matégota důležitým obdobím v jeho kariéře, neboť se zde seznámil s inovativním materiálem a technikou, kterou nazval Rigitulle a která se později stala nejcharakterističtějším rysem jeho tvorby.

Nejvíce se proslavil právě touto průkopnickou technikou a materiálem, který si později nechal patentovat a přidal ho ke všem svým návrhům. Vždy vyráběl omezené množství výrobků, pouze do 400 kusů, což trvalo až do 60. let 20. století, kdy Matégot náhle ukončil výrobu a začal se věnovat tapiseriím, kterým se věnoval až do konce své kariéry. Stejně jako textilie se i Rigitulle uměl ohýbat, skládat a tvarovat, aby nábytek, který navrhl, získal průhlednost, beztížnost a trvalou modernost.


Paavo Tynell

"Muž, který osvítil Finsko" - tak byl s láskou nazýván průkopnický finský světelný designér Pavvo Tynell. Tynell byl jedním ze zakladatelů společnosti Taito Oy, která se stala prvním průmyslovým výrobcem svítidel ve Finsku. Ve 30. a 40. letech se Tynell stal významnějším designérem a spolupracoval s některými z nejuznávanějších a nejslavnějších finských architektů, mezi nimiž vynikal Alvar Aalto. Tynellova společnost Taito Oy vyráběla svítidla pro významné projekty Alvara Aalta, například sanatorium Paimio a knihovnu Viipuri.

Tynell byl oceněn zejména za svou práci v designovém studiu "the Finland House" v New Yorku, které představilo působivou práci finských designérů a řemeslníků. Jeho elegantní mosazné návrhy se v Severní Americe staly okamžitě úspěšnými a on začal vytvářet návrhy osvětlení pro prestižní americkou společnost Lightolier. Tynell byl výjimečný řemeslník, který své návrhy vytvářel na základě tradiční estetiky s moderním citem v kombinaci s rozsáhlým použitím perforované a leštěné mosazi jako hlavního materiálu.

Greta M. Grossmann

Švédská ikona designu Greta M. Grossmannová dokázala udržet dlouhou kariéru trvající 40 let v Evropě i Severní Americe, kde byla velmi aktivní a vlivná ve světě designu, kterému dominovali muži. Dosáhla mnoha působivých úspěchů v oblasti průmyslového designu, interiérového designu a architektury. V roce 1933 dokončila studia na renomované stockholmské umělecké instituci Konstfack a poté se svým manželem Billym Grossmanem emigrovala do Los Angeles. Zde si otevřela velmi známý obchod na Rodeo Drive, kde jako jedna z prvních přinesla do jižní Kalifornie moderní skandinávskou estetiku. Její jedinečný přístup ke švédskému modernismu se stal v Los Angeles okamžitým hitem a zanedlouho si získala řadu slavných zákazníků.

Mezi její úspěchy v oblasti designu a architektury patří především její průmyslové návrhy, mezi její nejznámější díla patří stojací lampa Gräshoppa a stolní lampa Cobra.