Narozen: 3. února 1898
Zemřel: 11. května 1976
Známá díla: Židle Paimio, Stolička 60, přívěsek Golden Bell A330S
Přívěsek Hand Grenade A110 a vázy Aalto.
Vzdělání: Architektura na Technické univerzitě v Helsinkách.
Hugo Alvar Henrik Aalto je jedním z největších finských designérů všech dob. Nejvíce ho proslavila Aaltova váza a jeho březový nábytek, včetně Stoličky 60 - klasiky, která byla mnohokrát kopírována. Stejně jako mnoho dalších architektů své doby se Aalto rád věnoval nejen kreslení domů. Bylo pro něj důležité, aby budova tvořila ucelený celek, a tak začal navrhovat nábytek a osvětlení, které odpovídaly jeho architektonickému stylu - a zaznamenal velký úspěch.
Při navrhování světla se inspiroval především slunečními paprsky a jejich účinkem. Příroda byla pro Aalta obecně velkým zdrojem inspirace, což se jasně odráží v jeho architektuře a návrzích. Stejně jako jeho kusy nábytku dosáhla i jeho svítidla statusu klasiky. Jeho nadčasové návrhy jsou proslulé zejména svými praktickými úhly, které mu sloužily jako výchozí bod, kdykoli se pustil do nového projektu.
Příběh
Alvar Aalto se narodil Selmě Matildě a Johanu Henriku Aaltovým ve finském Kuortane v roce 1898. Když mu bylo pět let, rodina se přestěhovala do středního Finska, kde zůstal až do svých 18 let, kdy dokončil školu. Poté navštěvoval hodiny ilustrace u místního umělce Jonase Heisky a později začal studovat architekturu na Technické univerzitě v Helsinkách.
Během studií postavil svou první architektonickou stavbu: dům pro své rodiče v Alajärvi. Zároveň se vydal na svou první zahraniční cestu přes Stockholm do Göteborgu, kde spolupracoval s architektem Arvidem Bjerkem. Poté se vrátil do Jyväskyly, kde si otevřel architektonickou kancelář, která pomáhala stavět různé malé rodinné domy.
Protože jeho pracovní vytížení rostlo, přestěhoval Aalto v roce 1933 svou kancelář do Helsinek, kde si vybudoval společnou domácí kancelář. V roce 1924 se Aalto a mladá architektka Aino Marsio, která v kanceláři pracovala, vzali. Vydali se na svatební cestu do Benátek a Florencie v Itálii a do Paříže ve Francii. Italská architektura na Aalta udělala velký dojem, zejména malé venkovské kostelíky. To se odrazilo v jeho pozdější architektuře, která se vyznačuje asymetrickými konstrukcemi, bílými stěnami a rustikálním dojmem.
Počátky společnosti Artek
Vzhledem k Aaltově zaměření na holistický design navrhoval přirozeně nábytek, bytové doplňky a řešení osvětlení pro své stavby. Nelíbily se mu moderní kovové židle, které byly v té době v módě, a tak se pustil do hledání materiálu, který by je učinil pohodlnějšími. Rozhodl se pro lisované dřevo, které je s Aaltem spojováno dodnes. Ve 30. letech 20. století vynalezl výrobní metodu, která umožňovala ohýbání a spojování dřeva. Experimentoval s organickými tvary, aby vyřešil složité problémy. Vezměme si například židli Paimio. Podle Aalta měla židle sklon, který pomáhal pacientům s tuberkulózou lépe dýchat.
Jeho nábytek byl vystavován v Londýně a Miláně, kde se těšil velké pozornosti. Jeho úspěch s sebou přinesl zvýšenou poptávku po jeho nábytku, ale on neměl zájem obchodovat a všechny tyto poptávky odmítal. V důsledku toho se zástupce jeho továrny na nábytek v Anglii spojil s Aaltovým blízkým přítelem Nilsem-Gustavem Hahlem. Společně s Marií Gullichsenovou chtěli uspokojit poptávku po jeho nábytku.
K uspokojení této poptávky byla v roce 1935 založena finská společnost Artek, kterou tvořili Alvar Aalto, jeho žena Aino Aalto, Nils-Gustav Hahl a Marie Gullichsenová. Jejich posláním bylo "prodávat nábytek a propagovat moderní kulturu bydlení prostřednictvím výstav a dalších vzdělávacích prostředků". To znamenalo počátek společnosti Artek, která nyní prodává nábytek, bytové doplňky a řešení osvětlení.
Další informace o společnosti Artek naleznete zde